Tuesday, December 19, 2006

Chinatown....the british experience...


Chinatown... roshu...peshte...roshu...galben....dragoni...ochi migdalatzi si micutzi....iarasi roshu...
Chinatown respira aer asiatic...asta e cert.
Intrii pe Shaftesbury Avenue si pasesti timid oarecum prin multimea cu aparate si blitzuri in noapte(stiti bancurile cu japonezii/chinezii care se nasc cu aparatele de fotografiat in mana :o) )...
Intrii pe stradutza pietruita si treci pe sub o poarta traditionala... roshie, cu motive tipice asiatice.. eu una m-am simtit oarecum complesita de noutatea din jur, de atatea ferestre cu ratze afumate si caracatitze atarnand deasupra rotisoarelor, cu litere mari si rosii chinezeshti care anuntza probabil numele restaurantelor.
Mancarea chinezeasca a devenit extrem de populara in UK dupa cel de-al 2 lea razboi mondial, cand s-a produs o mica invazie de omuletzi cu ochii migdalati... care vorbesc apasat si repede. Indivizii in cauza venind majoritatea de prin Hong Kong au deschis apetitul englezilor si nu cred ca exagerez spunand ca au creat un veritabil trend care se numeste "chinese cuisine"...
Chinatown este a 2 a asezare de acest fel din Londra, prima fiind situata undeva pe la Limehouse. Prezenta a fost construita prin 1970, pana atunci fiind considerata zona Soho.
Ce este Soho?
Prin 1800 Soho era zona prostituatelor, a artistilor si a music hal-urilor si a teatrelor mici...pe la inceputul anilor 1900 devenise zona rezidentiala a emigrantilor ajunsi prin Londra, o pata de culoare si aer exotic in orasul gri, dichisita cu restaurante mici si ieftine,cu specific.
Devenise o zona de-a dreptul la moda pentru tinerii intelectuali, scriitorii si artistii vremii.
Se pare ca prin 1930-1960 daca mergeai in Soho, aveai mari sanse sa dai peste pub-uri cu scriitori si poeti beti, multi dintre ei insa se pare ca nu au ajuns niciodata faimosi...
Soho cu poezie si boemie. (dar despre asta am sa vorbesc mai mult dupa ce am sa gust savoarea zonei pe deplin)
Back to Chinatown...
In zona rosie-galbejie traiesc practic foarte putini oameni... pulsul este luat majoritar de turisti si multimea de illegal workers care din cate se stie, astiga mult sub salariul minim londonez (care se invarte in jurul sumei de 5 pounds/ hour).
In cultura locala se spune ca Chinatown este spatiul de actiune al "triazilor" care fac parte din lumea interlopa si se ocupa cu comercializare de droguri, protitutie, spalare de bani si tot felul de afaceri de genul asta.
Cand am ajuns noi acolo, locul parea destul de safe si packet up with tourists...Prin geamurile aburinde vedeam lume care infuleca cu sau fara faimoasele betzishoare mancaruri apetisante... asa ca dupa ce ne-am invartit de 2-3 ori pe stradutza pietruita am ales la intamplare un restaurant care era populat dar nu arata prea fancy.. caci ne-am gandit si la partea financiara:)
Ne-a intampinat un tanar care ne-a dus la table for two... si ne-a zis "sit down!"grabit...si-a chemat un coleg care ne-a pus rapid o hartie alba pe masa cu mushama verde... si 2 meniuri :)) (omuletii astia parca au baterii duracell undeva prin spate...caci miscarile rapide sunt inconfundabile)
Din multitudinea de mancaruri... toate cu denumiri interesante si necunoscute noua... am ales un meniu de minim 2 persoane cu supa gelatinoasa dulce cu bucatzele de peshte si boabe de porumb, si la felul 2 cu pui cu lamaie, ratza cu ananas si avocado, beef cu ceapa si sos dulce, o salata bizareanu care avea ceva morcovi, castravetzi si un fel de ceapa invelite in sos gelatinos insa nu am distins leguma respectiva... toate garnisite cu faimosul bol cu orez care avea si ceva ou prin el.
Mancarea a fost... interesanta cel putin... dar nu stiu daca m-as putea declara dupa experientza asta culinara un fan al mancarurilor chinezesti...
Am observat predominanta consistentza gelationasa a sosurilor si gustul dulceag...dar in acelasi timp nu as putea pune mana in foc cum ca astea ar fi caracteristice caci nici unul dintre noi nu era super maestru in ale mancarurilor de gen:))
Wrap up...
Ar fi ca... da! as mai incerca daca stau bine sa ma gandesc cateva soiuri de mancaruri ciudatzele... chit ca e un caine sau o pisica la mijloc:))) ele nu au gust asa rau... insa cu sigurantza ca am sa intreb care din felurile de mancare nu e dulceag...:) si am sa ma asigur ca inteleg ce contin...
Dupa Chinatown ne-am mai invartit prin Soho de unde si pozele... in Chintown nu am facut poze...peseme ca foamea era prea mare...:)
'til then...
cheers,
urs truly traveler!




No comments: